Instructies en informatie voor klanten Yourhosting

Een onbevoegd persoon heeft mogelijk toegang verkregen tot inloggegevens van onze e-mailgebruikers. Meer over de toedracht lees je hier. In reactie op deze situatie hebben we bepaalde e-mailwachtwoorden gereset en is je e-mail daarom niet toegankelijk. Om weer toegang te krijgen tot je e-mail is het noodzakelijk een aantal stappen te volgen.

Op deze pagina vind je wat er is gebeurd, hoe je als klant van Yourhosting jouw wachtwoord wijzigt en we geven antwoord op mogelijke vragen die je hebt.

Heb je het wachtwoord van je e-mail gewijzigd maar heb je problemen met je e-mailprogramma?
Start de wizard en krijg stap voor stap de juiste gegevens.
Start de wizard

Stappenplan: Volg dit stappenplan om je wachtwoord te resetten en je e-mail in te stellen.

image

Liever een video bekijken? We hebben Youtube-filmpjes die je ook alles stap-voor-stap uitleggen.

Video oude Hostingmanager:

 

Video nieuwe Hostingmanager / Plesk:

 

Vraag & Antwoord 

  • Wat is er gebeurd? 
    We wijzigen uit voorzorg sommige wachtwoorden van e-mailaccounts nadat een onbevoegd persoon via een hack mogelijk toegang heeft gekregen tot onversleutelde inloggegevens. De precieze toedracht van de mogelijke hack is onbekend, dat wordt nu onderzocht.
  • Waarom moet ik als klant actie ondernemen? 
    We willen geen risico nemen als het om de gegevens van onze klanten gaat. Daarom hebben we uit voorzorg alle e-mailwachtwoorden gereset. Om weer toegang te krijgen tot je mail, is het daarom noodzakelijk dat je zelf een nieuw e-mailwachtwoord instelt. Maak je gebruik van het oorspronkelijke wachtwoord voor je andere accounts, pas deze uit voorzorg dan ook aan. 


    Volg dit stappenplan om je wachtwoord te resetten en je e-mail in te stellen.

    Mocht je mailprogramma niet werken terwijl je wel het wachtwoord hebt gereset en kom je niet uit de handleidingen, dan is je e-mail wel toegankelijk via webmail.yourhosting.nl

    Tip: Als je op dit moment gebruik maakt van mail.domeinnaam.nl als serveradres in je mailprogramma, probeer dan eens om het volgende serveradres te gebruiken: server[xx].firstfind.nl (server[xx].starthosting.nl als je een Starthosting-pakket hebt). Het servernummer vind je onder ‘Mijn gegevens’ in Mijn Account. Grote kans dat het weer gaat werken.

  • Om welke gegevens gaat het?
    We hebben geen aanleiding om te denken dat er andere gegevens dan de inloggegevens van e-mailaccounts mogelijk betrokken zijn. 
  • Moet ik mijn e-mailwachtwoord wijzigen?  
    Log in op Mijn Account en ga naar 'Mijn berichten'. Hier vind je een uitleg die op jouw situatie van toepassing is. 
  • Ik kan niet inloggen in Mijn Account, wat nu? 
    Ben je het wachtwoord kwijt voor Mijn Account? Dan kunnen wij het e-mailadres voor je wijzigen in het adres waar je wel bij kunt. We doen hiervoor een paar inhoudelijke checks. Volg de onderstaande stappen:
    • Mail naar de klantenservice via dit formulier: https://www.yourhosting.nl/support/contact/
    • Vermeld in deze e-mail de volgende gegevens: 
      • Het klantnummer of de domeinnaam 
      • Het e-mailadres dat nu in Mijn Account staat 
      • Nieuw e-mailadres (gebruik een e-mailadres waar je wel bij kunt)
      • Een kopie van je identiteitsbewijs 
      • Uittreksel van de KvK (alleen nodig voor accounts op bedrijfsnaam en niet ouder dan 6 maanden)
    •  
    • Heb je ons gemaild met alle gegevens, dan sturen wij je op het nieuwe e-mailadres een password-resetlink waarmee je het wachtwoord kunt veranderen en weer kunt inloggen in Mijn Account.  
  • Hoe wijzig ik mijn e-mailwachtwoord

    Bekijk in Mijn Account bij 'Mijn berichten' of dit voor jouw e-mailadres ook nodig is. Klik vervolgens hieronder op het juiste stappenplan of bekijk het stappenplan via de link. 

    1. Ik maak gebruik van Plesk als Hostingmanager
    2. Ik maak gebruik van de oude Hostingmanager
    3. Ik weet niet op welke server of Hostingmanager mijn gegevens staan
      Log in op Mijn Account en ga naar 'Mijn berichten'. Hier vind je een uitleg die op jouw situatie van toepassing is
    Mocht je e-mailprogramma na het resetten van je wachtwoord nog niet werken, dan is je mail wél toegankelijk via de webmail. Ga hiervoor naar webmail.yourhosting.nl en login met je e-mailadres en je gebruikelijke wachtwoord. Kom je niet in webmail na het resetten van je wachtwoord? Probeer dan een andere browser, of leeg de browsercache. Je kunt ook een incognito scherm openen en vanuit daar inloggen. 

    Tip
    : als je op dit moment gebruik maakt van mail.domeinnaam.nl als serveradres in je mailprogramma, probeer dan eens om het volgende serveradres te gebruiken: server[xx].firstfind.nl (server[xx].starthosting.nl als je een Starthosting-pakket hebt). Het servernummer vind je onder ‘Mijn gegevens’ in Mijn Account. Grote kans dat het weer gaat werken.
  • Ik heb een Starthosting-pakket, hoe krijg ik toegang tot mijn webmail?
    Heb je een Starthosting-pakket? Je logt dan in op je webmail via webmail.starthosting.nl met de volgende gegevens:
    • Gebruikersnaam: Je gebruikersnaam bevat 2 cijfers en vind je in de Hostingmanager bij ‘E-mailconfiguratie’.
    • Wachtwoord: Ben je je wachtwoord vergeten? Maak een nieuwe aan in de Hostingmanager bij ‘E-mailwachtwoorden’.
    • Server: Vul hier de inkomende mailserver in. Je vindt deze in de Hostingmanager op de pagina 'E-mailaccount instellen'. Dit is serverX.starthosting.nl (vervang X voor je servernummer) voor Starthosting-pakketten.
  • Ik heb het wachtwoord gereset, maar kom alsnog niet in webmail
    Heb je het wachtwoord van je e-mail gereset maar kom je alsnog niet in de webmail? Probeer dan een andere browser of leeg de browsercache. Ook kun je proberen om een incognito-venster van je browser te openen en daar in de webmail in te loggen.
  • Raak ik e-mail kwijt?
    Nee. Dat je wachtwoord is gereset betekent niet dat je ook je e-mail kwijtraakt. Je blijft gewoon e-mail ontvangen. Heb je je wachtwoord gereset, dan kun je direct via de webmail weer inloggen in je e-mailaccount. Ga hiervoor naar webmail.yourhosting.nl.
  • Zijn de inloggegevens voor mijn e-mail nu openbaar?
    We hebben geen indicatie dat er sprake is geweest van toegang tot de inloggegevens, maar nemen het zekere voor het onzekere. Dat is de reden dat we wachtwoorden hebben gereset.
    Maak je gebruik van het oorspronkelijke wachtwoord voor je andere accounts, pas deze uit voorzorg dan ook aan.
  • Kan de onbevoegde nu inloggen op mijn e-mailaccounts?
    Nee, we hebben e-mailwachtwoorden gereset waardoor inloggen onmogelijk is. Wil je zelf toegang tot je e-mailaccount, wijzig dan je e-mailwachtwoord.
  • Hoe lang weten jullie van deze situatie af?
    Afgelopen weekend is gebleken dat een onbevoegd persoon mogelijk toegang heeft gekregen tot bepaalde inloggegevens van e-mailgebruikers. We hebben een mogelijk datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 
  • Weten jullie wie de onbevoegde persoon is die hierachter zit? 
    Nee, de persoon in kwestie is tot op heden anoniem. 
  • Waarom waren de inloggegevens onversleuteld?
    De onversleutelde wachtwoorden bestonden om bepaalde manieren voor inloggen van e-mailclients mogelijk te maken. Veel klanten maken gebruik van oude protocollen. Dat is ook de reden waarom we ervoor hebben gekozen dit zo te laten staan.
  • Blijven deze wachtwoorden onversleuteld staan?
    Nee. We verwijderen de authenticatielaag waarin deze oude protocollen ondersteund werden en waar de wachtwoorden dus onversleuteld beschikbaar moesten zijn
  • Zijn mijn gegevens nog wel veilig bij Yourhosting?
    We nemen deze situatie uiterst serieus. Onze veiligheidsprocessen en -voorzieningen worden aangepast om een vergelijkbare situatie te voorkomen. We houden je van verdere ontwikkelingen op de hoogte.
  • Is de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte van het datalek?
    Ja, wij hebben de Autoriteit Persoonsgegevens zo snel mogelijk op de hoogte gebracht.
  • Ik heb een Microsoft Office 365-licentie. Moet ik mijn e-mailwachtwoord ook wijzigen? 
    Nee, als je e-mail loopt via een Office 365-licentie is de situatie niet op jou van toepassing en hoef je dus niets te doen.
  • Hoe blijf ik op de hoogte van eventuele ontwikkelingen? 
    Op onze social media, op deze pagina, het blog en de nieuwspagina vermelden we het zodra er ontwikkelingen zijn.
  • Hoe krijg ik contact met Yourhosting?
    Hoewel we ons best doen om alle klanten te woord te staan en verder te helpen, kan het zijn dat we zoveel drukte ervaren dat we niet in staat zijn om direct antwoord te geven. We vragen je dan ook om de e-mailinstructies die op jouw situatie van toepassing zijn te volgen. Dit vind je in Mijn Account. Ook onze chatbot Yar kan je op weg helpen.
  • Hoe wijzig ik voor de zekerheid al mijn Yourhosting-wachtwoorden?
    Op deze supportpagina vind je informatie over hoe jij de wachtwoorden van al je Yourhosting-diensten wijzigt.